ConceptulPrint

La  Vârful  Nasului

Pentru parfumierul german Geza Schoen, crearea unor arome amuzante şi neconvenţionale este o întreprindere serioasă. Îi facem o vizită în laboratorul său din Berlin

Parfumierul independent Geza Schoen ştie ce merge pentru el. „Proaspăt, picant, balsamic, de pădure şi animalic”, spune el cu hotărâre. „Acestea sunt calităţi pe care le veţi găsi întotdeauna la parfumurile mele.” La 46 de ani, Schoen se află în afacerea cu parfumuri de un sfert de secol şi a dezvoltat „sute, dacă nu mii” de parfumuri, cel mai faimos fiind Molecule 01, o aromă ce se joacă abil cu percepţia. În cazul lui Schoen, mirosul primeşte dimensiuni nefamiliare şi excentrice. Nu oricine poate mirosi Molecule 01 din sticlă, de exemplu. O formulă de Wode, un alt parfum Schoen, este aplicat ca o „vopsea” albastru cobalt. Seria sa Beautiful Mind celebrează inteligenţa feminină. El a creat arome speciale pentru clienţi extravaganţi ca Bombay Sapphire şi editorul de artă Steidl.

Aceasta este o listă formidabilă de experienţe olfactive emblematice, dar Schoen – al cărui nume în limba germană înseamnă „frumos” sau „încântător” – este remarcabil de discret. Apartamentul său de la mansardă este atât casă, cât şi laborator. În camera sa de zi se pot găsi perne de podea şi elemente de artă distractivă, create de oameni precum Joseph Beuys, unele fiind sprijinite de perete. Peste tot, o masă plină de mici spray-uri cu etichete criptice, scrise de mână, conduce la un laborator de tip dulap, ticsit cu sute de sticluţe de ingrediente şi un cântar digital de înaltă precizie. Casă şi om, ultimul îmbrăcat tot în negru, au un caracter atât minimalist, cât şi maximalist – serios, dar şi amabil şi expresiv. „Îmi place Bauhaus, dar, aşa cum poţi vedea, îmi place şi kitsch-ul”, spune el râzând.

Şi parfumurile întruchipează contradicţii. Molecule 01 este simplu, dar şi dezarmant de complex. Descris de o mulţime de purtători ca forestier, uscat, senzual şi catifelat, acesta posedă un „siaj” (limbajul parfumierului pentru „urmă”, un miros lăsat în urmă de purtător) care pare uneori că dispare, dar apoi, în mod ciudat, poate fi detectat după câteva săptămâni pe haine sau pe o bucată de sugativă. Şi totuşi Molecule 01 este alcătuit dintr-un singur ingredient – o aromă chimică intitulată Iso E Super, produsă în laborator acum câteva decenii. Până când Schoen a izolat compusul (la începutul anilor 1990, el l-a pus pe un prieten şi s-a dus într-un bar, iar în 10 minute s-a apropiat o femeie, întrebând cine miroase atât de bine), acesta fusese utilizat în formule precum Trésor de la Lancôme şi Fahrenheit de la Dior.

„Când te antrenezi să devii parfumier, trebuie să analizezi aromele”, spune Schoen. „Am ajuns la concluzia că toate aromele care îmi plăceau conţineau foarte mult Iso E Super. Această substanţă chimică unică era atât de sublimă, încât din acel moment mi-a rămas permanent în minte.” Molecule 01 a fost lansat în 2006 şi acum şi-a creat un adevărat cult.

O vedere panoramică a centrului Berlinului, captată de pe acoperişul casei lui Schoen

Fascinaţia lui Schoen pentru mirosuri a început când acesta avea 13 ani, vârstă la care parfumierul în devenire dezvoltase capacitatea de a diferenţia peste 100 de arome, o pasiune neconvenţională care probabil că a fost încurajată de mediul neobişnuit. „Am crescut în Kassel, oraşul care găzduieşte expoziţia Documenta art, tatăl meu era profesor de artă şi mama educatoare”, spune el. „Când creşti într-o familie în care arta este la loc de cinste, acest lucru deschide posibilităţi. Tata obţinea deja mostre de materiale pentru arta sa, iar eu am început să scriu cărţi poştale parfumierilor germani, aceştia copleşindu-mă cu mostre.”

După şcoală sau fotbal, Schoen mergea acasă şi adulmeca fiolele din colecţia personală, iar în timpul călătoriilor în străinătate colecta mostre suplimentare, rafinându-şi şi mai mult simţul olfactiv. În 1992, la vârsta de 23 de ani, el a fost admis în programul de pregătire al creatorului german de parfumuri şi arome Haarmann & Reimer (acum Symrise) din Holzminden, un orăşel din centrul Germaniei. El a fost angajat şi a rămas aici timp de 12 ani, dezvoltând arome pentru mărci comerciale precum Diesel, dar în cele din urmă a părăsit constrângerile lumii corporatiste pentru a deveni freelancer. În 2005 s-a mutat la Berlin, un oraş în care îşi dorise să locuiască de peste zece ani şi care, după cum spune el, este unul dintre cele mai democratice locuri pe care le ştie.

„Societatea ne spune că mirosul nu este aşa de important, noi mai mult privim lucrurile – simţul mirosului este reprimat de logică”

Imensul catalog de arome al lui Schoen este îmbuteliat în containere impermeabile la apă, aşezate în rânduri ordonate pe rafturile din laboratorul său.

Schoen este singurul parfumier independent din capitala germană şi unul dintre cei câţiva freelanceri din toată lumea, care îşi dezvoltă propriile arome şi sensibilităţi. El ţine încă legătura cu principalele companii, dar, în ultimii zece ani, cele mai notabile arome ale sale au fost destinate unor mărci de nişă precum Biehl, Ormonde Jayne şi Clive Christian, precum şi propriei sale serii Escentric Molecules. Ascensiunea companiilor mai mici, neconvenţionale ilustrează schimbările din industria parfumului. „Începând cu anii 1980, multe ingrediente, de exemplu moscul, au fost interzise”, spune el. „Nouăzeci şi opt la sută din ce găsiţi pe piaţa comercială este produs de trei companii. Oamenii observă că toate miros la fel şi se plictisesc.” Parfumierul explică, de asemenea, că dezvoltarea tehnologică a ingredientelor sintetice „s-a terminat cu aproape 10 ani în urmă”; inovaţiile provin acum din fracţionarea ingredientelor naturale.

Schoen nu este interesat de crearea unei mărci doar de dragul numelui, el ia semnificaţia numelui său de familie ca un fel de principiu general: „Suntem întotdeauna în căutarea frumosului, dar şi a diferitului.” Procesul de creare a unui nou parfum începe adeseori de la un amestec de bază cunoscut („Aş putea să creez ceva complet nou, dar acesta nu miroase bine, în general; suntem antrenaţi social să gravităm către cunoscut”), pe care el apoi îl prelucrează, documentând fiecare pas astfel încât aroma să poată fi duplicată. Inspiraţia poate proveni de la un briefing cu un client, mergând până la mirosul unui arbore exotic din balconul său. Răsfoind câteva hârtii împrăştiate pe masa din camera sa de zi, care listează formule indescifrabile ce se aseamănă cu reţetele din cartea de bucate, Schoen discută latura mai filozofică a chemării sale. „În acest moment, societatea ne învaţă că mirosul nu este aşa de important”, spune el. „Noi mai mult privim lucrurile. Nu prea există socializare. Toată lumea navighează pe Internet de pe telefon. Este o schimbare importantă. Toată această experienţă nu se adresează prea mult simţurilor. Simţul mirosului este reprimat de logică.”

Se opreşte, apoi pulverizează pe o bandă de hârtie un nou parfum creat din ingrediente ce includ piper peruvian şi, desigur, o doză bună de Iso E Super. Acesta este ameţitor şi antrenant, reprezentând în totalitate fiecare dintre cuvintele pe care el le utilizează pentru a descrie stilul semnăturii sale. Alături de vechii săi prieteni parfumieri Mark Buxton şi Bertrand Duchaufour, Schoen va lansa în curând o nouă marcă, numele acesteia fiind încă secret. Fiecare om a dezvoltat o aromă pentru linie; aceasta este a lui. Sticluţele sunt elegante şi pătratice. Pe acestea se află câte un magnet detaşabil gen caricatură, reprezentând fiecare parfumier. „Îl puteţi lăsa pe sticluţă; îl puteţi pune pe frigider”, spune Schoen. Bauhaus şi kitsch, într-adevăr.

Patchouli
Lămâie verde
Cedru
Stânjenel
Ambroxan
Piper roz
Mosc sintetic
Rădăcină de vetiver
Iso E Super
Intoarce-te la Lexus-Brand